Att klappa takten


2011-10-06

Jag tänkte ta upp en sak som är synnerligen aktuell under denna turné. Det finns uppenbarligen de som inte håller med mig och ni får gärna kommentera detta inlägg med era synpunkter. Men:
Jag är så sjukt allergisk mot folk som klappar takten!
Det är självklart okej ibland. Ja vissa låtar så måste man klappa och det höjer låten. Men under denna turnén där de flesta låtar är lugna och innerliga med mycket känsla så tycker jag verkligen att det förstör när publiken börjar klappa takten. Dessutom har de som klappar en tendens att klappa i otakt eller öka tempot allt eftersom.

Ta Söndermarken till exempel. En helt underbart fantastisk version av en underbart fantastisk låt. I mitt tycke den bästa låten på hela konserten. Särskilt slutet. LW har öppnat dörren till sitt innersta, blottat sitt hjärta och man kan nästan se det blödande och pulserande. Man ser ändå in till själen. Lyssna:


Och visst, så fort låten är slut; brist ut i ett euforiskt inferno, överös Lasse med applåder och kärlek! Jag tycker det är okej att brista ut i spontana applåder även under låten, men alltså ge fan i att klappa takten!

Kommentarer
Författare

| Skrivet den 2011-10-07 00:30:10

"kristina Nygren"

Hej

håller med dig till 100procent jag o dotter skall till Stockholm på måndag o lyssna på lasse och jag hoppas det är en lyssnande publik :))

klappa o tjoa kan man göra efteråt helt rätt,.. det är ju en annan sorts konsert det här mer avskalat och mer känsla

mvh Kristina


URL: http://kickilinanygren.blogg.se/
Författare

| Skrivet den 2011-10-07 18:06:19

"Hanna"

Jag håller också med! Även det här att sjunga med i låtar från låtens början till låtens slut. Från konsertens början till konsertens slut.

Det kanske bara är jag som stör mig på det och inte kan koncentrera mig på han som står på scenen. Men det känns som om det blir någon slags tävling mellan alla fans - att den som kan flest låtar är det största fanset. Dessutom tycker jag att det är elakt, att han som verkligen sjunger från hjärtat blir överröstad och nästan bortglömd. Men självklart måste man ju sjunga med i vissa låtar! Det är ju bara mysigt plus att det skapar någon slags gemenskap! :) Eller är jag helt ute och seglar?

Författare

| Skrivet den 2011-10-08 00:18:02

"EE"

Tack för att ni stöttar mig i detta. Och jag håller med! Detta sjungande som om att det vore en karaoke-tävling. Jag tycker också att det är respektlöst mot LW och oss andra i publiken.

Jag efterlyser också en LYSSNANDE publik.

Vissa låtar är allsångsmaterial, helt klart, men jag ber om lite känsla från publiken om när/om man ska klappa och sjunga..


URL: http://enplatsdarjagkanvila.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig då?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: