Lasse-moments


2011-08-29

Det finns ett fenomen. Likheten är ganska stor med déjà vu. Jag kallar detta fenomen för Lasse-moments, eller Lasse-ögonblick. Det handlar om att man upplever en sak eller känner en viss känsla för att sedan, när man lyssnar på en låt av LW, helt plötsligt knockas av tanken: JA, SÅ ÄR DET!
Man får liksom en insikt och ett litet ljus sprider sig i bröstet. För man vet att någon har upplevt samma sak och att någon har satt ord på det.
Detta är ett fundament i min Winnerbäckism och LW-dyrkan.

Har ni några exempel på ett starkt Lasse-moment?

Kommentarer
Författare

| Skrivet den 2011-08-29 21:24:57

"linnéa"

åh, tack för att du sätter ord på detta fenomen! det är precis så. prrrrecis. som du säger, det är ett fundament i winnerbäckism och ett ganska stort sådant också.



jag har t.ex. alltid tyckt att jag har förstått mig på några rader i "kom" väldigt bra. men när jag häromdagen bläddrade förbi textraderna i min bok så bara... förstod jag. för nu hade jag upplevt det själv. och det är ju så himlahimlahimla rätt. så tänker man bara: tack lasse. och tycker nästan att det är lite halvskrämmande, om alla känslor i livet bara kommer att växa fram ur min "112 sånger" till slut. snacka om bibel.



"det finns ett ord för vad jag lider av, men jag har glömt det nu

det där att komma på för sent vad man borde sagt,

och du vet hur det känns. det vet väl jag, jag har känt dig, jag är van

jag borde sagt igår, vad jag kom på häromdan."


URL: http://www.youtube.com/user/twinflowerthunder
Författare

| Skrivet den 2011-08-31 11:40:35

"enplats"

Du har ett lysande exempel på ett fint Lasse-moment.

Kul att höra att du upplever samma sak! Jag tror att detta förenar alla oss fans, vi som verkligen tagit oss tid att lyssna och känna. För då märker man Lasses storhet..

Haha, ja vi gör 112 sånger till vår Bibel:)



EE


URL: http://enplatsdarjagkanvila.blogg.se/
Författare

| Skrivet den 2011-08-31 11:43:53

"Anna"

Jag va ute och gick en eftermiddag, lyssnade på Lasse och va väl mer inne i musiken än i vart jag var, benen gick av sig själv. Lyssnade på en svår och jobbig grej och insåg helt plötsligt något jag absolut inte har förstått när jag har lyssnat på den låten tidigare.

Jag kommer dock inte på vad det var exakt nu, men förstår vad du menar med lassemoments, har upplevt ett antal såna :)


URL: http://anna1987.bloggspace.se
Författare

| Skrivet den 2011-08-31 22:45:31

"kristina Nygren"

Håller med, många låtar ändrar sig och får en annan innebörd ju mer man lyssnar, så var det med låten: Jag fattar alltihop,.. det tog ett tag innan jag fattade vad han menade, eller rättare sagt vad jag tror han menar, man vet ju aldrig,. men han är helt suverän och äkta

mvh Kristina


URL: http://kickilinanygren.blogg.se/
Författare

| Skrivet den 2011-08-31 22:58:22

"m. ♥"

Du har så himla rätt!


URL: http://utankontroll.blogg.se/
Författare

| Skrivet den 2011-09-01 19:52:34

"Clara"

Söndag 13.3.99 säger jag bara. Stämde in på mig till 99%


URL: http://fenomeena.blogspot.com
Författare

| Skrivet den 2011-09-01 21:37:22

"Sarah"

Har också upplevt flera Lasse-moments.Och det är lika härligt och förvånande varje gång. Det gör att jag blir ännu mer tokig i det han gör. Ingen kommer i närheten av det han gör. Ingen!

Författare

| Skrivet den 2011-09-02 15:04:30

"Jenna"

En natt för 6 år sedan låg jag vaken. Jag och min kille hade bråkat. Att sova var inte att tänka på,det hade jag försökt med i flera timmar. Jag låg där och grubblade.Då tog jag min telefon tryckte i gång p3 och lyssnade på programmet vaken.

Plötsligt hör jag en låt och känner att det ju mej han sjunger om.

Låten var "Min älskling har ett hjärta av snö".

Det var jackpott för min del. Jag upptäckte Lars Winnerbäck och tyckte låten var skitbra,jag kännde mig lite gladare och texten var som skriven till mig om mig.

Författare

| Skrivet den 2011-09-03 20:03:01

"tack-tack"

DET KRYLLAR JU AV LASSE-MOMENTS! DET ÄR VÄL DÄRFÖR HANS TEXTER OCH MUSIK HÖJER SIG ÖVER ALLA ANDRAS!? -FÖR ATT NÄMNA NÅGRA, SÅ TÄNKER JAG JUST NU PÅ TEXTRADERNA FRÅN LÅTEN EN AV ALLA DOM; "KAN DU KÄNNA LIKADANT? ATT ALLT MAN GÖR ÄR BARA PLAST OCH FÖGA INTRESSANT.." SÅ KAN DET KÄNNAS KORTA STUNDER MITT IBLAND ALLA MENINGSFULLHETER! NÅGRA ANDRA RADER SOM BETYDER MYCKET ÄR " JAG LYSSNAR/LITAR PÅ ETT ORD SOM INTE SAGTS" FRÅN LÅTEN FALLER. PRECIS SÅ ÄR DET FÖR MIG; JAG LYSSNAR TILL MÅNGA ORD SOM INTE SAGTS, ORD SOM JAG HADE BEHÖVT ATT FÅ HÖRA FRÅN VISSA VIKTIGA PERSONER... HELA LÅTEN "FRIA VÄGAR UT" PÅ KOM-PLATTAN ÄR SOM OM DEN VORE SKRIVEN AV MITT GAMLA X... OCH "EN SVÅR OCH JOBBIG GREJ" LIKASÅ!... DET HÄR ÄR BARA NÅGRA EXEMPEL!!...

Författare

| Skrivet den 2012-01-25 13:29:30

"Lizz"

Jag känner så igen mig i det du skriver.

Ett moment som är extra starkt är kopplat till låte kom ihåg mig då.

Den låten har alltid varit bra, tyckt om texten och gillat rockigheten i den men inte så mycket mer.

En viktigt person i mitt liv är svårt sjuk och jag hade på den låten och den här personen säger: kommer du komma ihåg mig, minns mig? Allt vi upplevt tillsammans?. Jag reflekterar inte över just då att jag har den låten på och tänker inte så mycket mer på de. Trots att jag inte tänkte mer på det så nästa gång jag sätter på den så är det på något sätt som om orden sugs in i mitt hjärta får en annan innebörd, tårarna börjar rinna. Jag förstår helt plötsligt vad han menar och vill säga. Kan fortfarande inte lyssna på den låten utan att tårarna rinner.


URL: http://poesinslabyrint.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig då?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: