Invigning Tele2 Arena - recension


2013-08-26

Hallå igen, hur är stan en sån här kväll i augusti när sommarn regnat bort?
___
 
Okej, sommaren har faktiskt inte regnat bort. Den har varit underbar (men kort) och jag är glad att jag fick kröna denna fantastisk sommar med en fantastisk konsert som avslutning.
 
Inför 40.000 personer så stod han där, kortklippt, och såg liten ut på en stor scen i ett ännu större Tele2 Arena.
Efter en elektriskt galen spelning av Robyn var kontrasten rätt stor när sedan Lasse äntrade scenen ensam med sin gitarr ståendes i en ensam strålkastare.
Förstaspåret på kommande albumet blev även först ut på denna spelning; "Vi åkte aldrig ut till havet".
En bra och väldigt typisk Winnerbäcklåt. Tyvärr verkade ljudteknikerna fortfarande ha sommarlov för tonerna  liksom svävade iväg och studsade konstigt i arenan vilket gjorde att låten inte helt kom till sin rätta.
 
Första låten följdes av ännu en ny; "Gå med mig vart jag går" som vi känner igen från Hosianna 6 på winnerback.se.
Nu backades LW upp av bandet och konserten kickade igång på allvar.
Efterföljande låtar (se setlist i separat inlägg) revs av i ett högt tempo med endast några korta avbrott då Lasse, fåordig som han är tackade publiken och på sitt vanliga vis liksom ursäktade sig för att ta plats.
 
Men underbart är kort, alldeles för kort denna afton.
"Elegi" fick avsluta den ca 50 minuter långa (korta?) spelningen. Inga extranummer, ingenting. Utan allt avslutades väldigt abrupt av att arenan tändes upp.
Där satt jag, bländad av det plötsliga ljuset och knockad av känslorna som alltid griper tag i hjärtat när man ser honom på scen. Kungen.
 
Hade det inte varit för den stundande höstturnén hade jag känt mig besviken. Detta kändes som en försmak av det som komma skall. Förhoppningsvis är ljudteknikerna tillbaka i tjänst då. Jag kan knappt bärga mig!
 
 
 
 
Bäst: Söndermarken och tillhörande film med vyer från Linköping (samma som sommarturnén -12)
Sämst: Ljudet var under all kritik
 
Bäst 2: Kents totala erövring av Tele2 Arena. Magisk avslutning på kvällen!!
 

Kommentarer
Författare

| Skrivet den 2013-08-28 17:02:01

"Ella"

Ryser bara av att läsa det du skrivit, nästan lika mycket som jag gjorde på plats. Stod i princip längst fram och har nog aldrig varit så lycklig förut. Världens bästa Lasse

Författare

| Skrivet den 2013-09-18 21:20:17

"Putte"

Samma Ljudtekniker i höst =)
Och för övrigt samma som han haft i typ åtta år så....

Svar: Okej! Jag antar att det är arenan som ska hållas ansvarig för det konstiga ljudet då..
EE

Författare

| Skrivet den 2013-10-11 17:14:33

"Aya"

Håller med om att det var lite väl kort, synd. Jag undrade lite grann varför han ställde upp på detta event, det känns inte som hans stil?

Och visst rockade Kent?! Jag fick verkligen upp ögonen för dem efter detta, har inte lyssnat på dem tidigare. Det var egentligen bara de som fick hela arenan att lyfta, tyckte jag.

Lasses framträdande var nog lite för avskalat för en så stor hall. De hade t.ex. kunnat filma hans ansikte mer och visat på storskärmarna också, som de gjorde med Robyn. Hon var den enda som använde de visuella inslagen riktigt kreativt.

Och ljudet var dåligt! Vi satt först och gick sen ner på ståplats, men det var ändå inte ok.

Svar: Vi verkar vara överens ang konserten låter det som. Tycker inte heller den var riktigt i Lasses stil, han pratar själv om detta i intervjun miVärvet.

Ser oerhört mycket fram emot höstturnén nu!
EE


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig då?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: