Stadsfesten Skellefteå


2012-07-23

Senaste gången jag såg denne man var på PDOL 2009. Då hade jag nyss lånat min pappas ex av "Daugava" och fått upp ögonen för honom och tyckte väl att han var bra, men inte mycket mer. Nu i efterhand förstår jag inte hur jag tänkte, det finns nog ingen musik jag känner lika starkt för som hans. Men, nu var det dags igen. Jag ser det som min första Winnerbäck-konsert eftersom att sist stog jag en bit bak och rörde huvudet upp och ner i takt, nu stog jag längst fram en bra bit före scenbyggarna hade börjat sitt arbete. Jag fick tyvärr inte med mig något fan jag kände att följa, eftersom att jag knappt känner någon. Jag förstår mig inte på dem. Hur som helst så fick jag sällskap senare av mina föräldrar, så tänk inte på att jag stod där helt ensam. 
 
Ni som sett Lasse vet ju hur känslan är när han kommer upp på scenen, och för er som inte vet det så kan jag tyvärr inte förklara det, man måste vara där för att förstå. När han kommer upp med sitt svarta paraply och sjunger den nya låten "Jag var och köpte en kostym" med sin fantastiska ljusshow bakom sig förstår jag att det är inte bara för att som jag tycker om denne man. Publiken kan jag tycka var lite lam till en början, men när han i mitten av konserten spelar "Jag får liksom ingen ordning" så kommer showen igång på riktigt och publiken hänger med mer och mer och Lasse flörtar med fansen längst fram (inklusive mig själv). När avslutningen kommer med "Hugger i sten" så är publiken inte nöjda. Det låter ungefär "LASSE! (klapp klapp klapp) LASSE! (klapp klapp klapp)" och det är ju så det är på festivaler. Jag träffar ett fan längst fram och vi diskuterar vilka låtar som blir extranummer och jag tippar på "Elden" & "Söndermarken". Hennes enda önskan är "Kom Änglar". Självklart var det inte slut där utan han spelar tre extranummer i form utav "Elden", "Kom ihåg mig" och tillslut avslutar han med, enligt mig, en av hans bästa låtar, nämligen "Söndermarken". Jag är nöjd, men skulle utan problem kunna se honom i flera timmar till. Publiken försöker klappa in honom en gång till, och det fan jag träffade skriker i förtvivlan efter "Kom Änglar" men det får räcka så. Jag hoppas att vi ses senare i sommar, jag smider planer.
 
/ Filip (www.filiplu.blogg.se)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig då?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: