Fyra år på Svensktoppen


2011-09-19

Mitt såhär i turnétider firar även vår vän Lars ett jubileum. Eller ja, firar och firar. Men i lördags så var det iallafall fyraårsdagen för Om du lämnade mig nu på Svensktoppen.
Det kan tyckas som ringa om man tänker på andra erkännande LW har fått i form av utmärkelser och priser men det är faktiskt riktigt imponerande då man tänker efter.
Röstningen görs nämligen av en slumpvist utvald jury bestående av 5000 svenska medborgare från hela landet, mellan 16 och 79 år. Varje vecka är det dessutom en ny jury. (Man får rösta fyra veckor, så 1250 personer byts ut varje vecka) Så visst är det imponerande med 190 veckor på Svensktoppen, bara en enda låt har legat längre på listan.

Såhär ser topp tre-tabellen ut:


1. Du är min man
Benny Anderssons Orkester med Helen Sjöholm
278 veckor
2004-2009


2. Om du lämnade mig nu
Lars Winnerbäck & Miss Li
190 veckor
2007-

3. Håll mitt hjärta

Björn Skifs
142 veckor
2003-2006


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig då?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: