Utkast till en analys


2011-10-05

Angående Utkast till ett brev då. Den är väldigt öppen för analys.
Personligen tänkte jag direkt på Lasses brev då han vann Rockbjörnen förra hösten.

”Kära läsare av Aftonbladet som röstat på rockbjörnen och valt att klicka på mitt namn. Tack! Jag har haft en fantastisk sommar. Glad över att det kom så mycket folk och tagen av gensvaret. Jag vill tacka alla hundratjugo personer som åkte med, som gör det enkelt att kliva upp scenen och svårt att kliva av. Och publiken! Tack! Jag saknar er. Det kommer dröja innan vi ses igen. Jag har ingen ny skiva i huvudet, utan känner mig tvärtom väldigt oinspirerad och håglös, vilket också tydligt syns på mig. Min annars så spirituella uppsyn har fått ge vika för ett höstligt svårmod. Mitt skägg som annars har en lyster lik nyrivna morötters, liknar mer vattniga holkfjäll på en vissnad kardborre. Det kan bli så efter en turné. Det kan ta lite tid att repa sig. För allas trevnad stannar jag därför hemma, men önskar er alla en rolig Rockbjörnsfest. Tack igen! Allt gott!

Lasse”

Jag tror inte låten är utkastet till just Aftonbladet-brevet men det känns som att låten skrevs runt denna tid, eller strax efter (alltså september förra året). 
Jag tänker på frasen: "ingen ska se mig gå ner mig" och raden: "för allas trevnad stannar jag hemma".

Utan att analsyera så jättedjupt så känns det som att hösten förra året var tuff för LW. Fyrtioårskris? En längtan att återvända till Linköping?

Hur som helst så verkar han bestämd att ta sig igenom detta. Vad säger ni andra?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig då?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: