Hum hum från Humlegården


2011-08-03

Förstå gången jag minns att jag hörde Lasse "på riktigt" var när Hum hum från Humlegården låg på Svensktoppen, där den låg i totalt 25 veckor under 2003 och 2004.
Jag var 15 år och minns att jag tyckte att det var orättvist att dom kallade sig Lars Winnerbäck & Hovet. Vem trodde han att han var som fick ha med hela sitt namn samtidigt som de andra simpelt fick hamna under något slags samlingsnamn som Hovet? Och varför hade han ett hov, trodde han att han var nån slags kung?
Sen förstod jag. Han trodde inte att han var kung. Han var kung på riktigt!

Hur som helst.
Länge efter detta levde jag i villfarelsen att Lasse var upphovsman till denna trallvänliga melodi.
Jag hävdar att det faktiskt är rätt många som fortfarande tror så. Men de har fel. Hum hum är en cover, orginalet skrevs och framfördes av denne man:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig då?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: